Goed onderwijs is cruciaal om alle kinderen in Amsterdam gelijke kansen te bieden. Hiervoor hebben we leerkrachten, schoolleiders en andere onderwijsprofessionals nodig die het verschil willen én kunnen maken. Samen met de gemeente en onderwijspartners doen we er daarom alles aan om het lerarenkort terug te dringen.
Door heel Nederland werken schoolbesturen, lerarenopleidingen en de beroepsgroep samen om de personeelstekorten in het onderwijs aan te pakken. Vanuit de subsidieregeling Onderwijsregio’s, die startte in 2024, is die samenwerking intensiever geworden. En dat is niet voor niets, want we hebben elkaar nodig om het tekort te kunnen terugdringen. De samenwerkende partijen maken zich sterk voor het opleiden, werven, matchen, begeleiden, professionaliseren en behouden van onderwijsprofessionals.
Amsterdamse onderwijsregio: uitvoering geven aan de Amsterdamse Lerarenagenda
In Amsterdam werken het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs, het mbo, het speciaal onderwijs, de lerarenopleidingen, een vertegenwoordiging van de beroepsgroep en de gemeente Amsterdam samen in de Amsterdamse Onderwijsregio. Vanuit de onderwijsregio worden de activiteiten uit de Amsterdamse Lerarenagenda uitgevoerd. Ook vóór de vorming van onderwijsregio’s werkten de partijen al samen om het lerarentekort aan te pakken. Een van de voorbeelden van deze samenwerking is Liever voor de klas, waarmee we de afgelopen jaren hebben gezorgd dat er rond de 500 zij-instromers in het primair onderwijs zijn gaan werken. Dit jaar start ook het voortgezet onderwijs en het mbo met een route voor zij-instromers via dit loket.
Wat doen we als Amsterdamse Onderwijsregio?
De samenwerking om het lerarentekort tegen te gaan, is in Amsterdam vormgegeven in 8 thematische werkgroepen, die we coalities noemen. Hierin zitten specialisten op het thema uit het werkveld / de scholen vanuit de verschillende sectoren (po, vo, mbo, lerarenopleidingen). Dit zijn ze:
· Coalitie instroom
· Coalitie zij-instroom
· Coalitie ontwikkelmogelijkheden docenten
· Coalitie omgaan met langdurige tekorten
· Coalitie extra voorzieningen
· Coalitie sterke schoolleiders
· Coalitie communicatie
· Coalitie monitoring
In de coalities werken we aan de uitvoering van de Amsterdamse Lerarenagenda. Denk bijvoorbeeld aan het versterken van het inductieprogramma; heel belangrijk om te zorgen dat studenten en zij-instromers die we opleiden een goede start in hun loopbaan kunnen maken. Of het versterken van strategisch HRM, waarmee HR-medewerkers van schoolbesturen samenwerken om te zorgen dat leraren op een fijne manier hun werk kunnen doen. Ook ondersteunen we vanuit de coalities scholen bij het toekomstbestendig vormgeven van het onderwijs. Voor de lange en korte termijn kunnen schoolleiders en teams hulp krijgen bij het omgaan met tekorten.
Naast de coalities zijn er de sectorkamers, waarin maatregelen worden uitgewerkt die specifiek voor de sectoren van toepassing zijn. In deze kamers zijn de sectororganisaties vertegenwoordigd, waaronder BBO (po) en OSVO (vo).
Contact
Bij vragen over de onderwijsregio op het gebied van het primair onderwijs, kun je contact opnemen met het BBO via a.groot@bboamsterdam.nl
In het Noodplan Lerarentekort hebben we afspraken gemaakt om meer leerkrachten te behouden en aan te trekken. Het Noodplan is afgelopen per 1 augustus 2024. De komende periode (tot 1 januari 2026) kunnen we de activiteiten vanuit het Noodplan voortzetten. Dit doen we in nauwe samenwerking met de Onderwijsregio Amsterdam. Onder ‘onze projecten’ lees je meer over wat we precies doen om het lerarentekort terug te dringen.
In deze agenda laten we zien wat de schoolbesturen, lerarenopleidingen en de gemeente Amsterdam samen (blijven) doen, om het lerarentekort in onze stad aan te pakken. Het Noodplan en de Lerarenagenda 2023-2027 vallen voor het schooljaar 2023 – 2024 voor een deel samen.
De ambities uit de Lerarenagenda 2023-2027:
De eerste stap hierin: twee jaar op rij een daling in de tekorten realiseren.
Dit doen we enerzijds door het aantal onderwijsprofessionals in de stad te vergroten. Anderzijds stellen we de professionals in staat om het beste uit hun leerlingen te halen.
Het tekort aan leraren is het hoogst op scholen waar het risico op onderwijsachterstand het grootst is. We streven ernaar dat het tekort eerlijker over Amsterdam is verdeeld.
Samen werven en behouden we leerkrachten en dringen we het lerarentekort terug. Lees meer over deze projecten uit de Lerarenagenda 2023-2027:
Zij-instromers opleiden voor de hele stad
De basisscholen in Amsterdam leiden zij-instromers op voor de stad. We hebben daarom een integraal zij-instroomtraject: scholen die extra ruimte hebben, leiden zij-instromers op voor scholen die deze ruimte niet hebben. Met 1Loket bundelen we alle kennis en ervaring op het gebied van zij-instroom.
Leraar voor een dag
Amsterdamse havo- en vwo-leerlingen kunnen via een snuffelstage kennismaken met het beroep van leerkracht in het basisonderwijs. Ze krijgen begeleiding van pabostudenten en docenten van de HvA, Hogeschool IPABO, UvA en de Vrije Universiteit. Zo ervaren ze hoe mooi en uitdagend het is om les te geven op een basisschool.
Statushouders voor de klas
Hoogopgeleide statushouders kunnen een programma op maat volgen om in te stromen in de tekortvakken wiskunde, natuurkunde of scheikunde in het voortgezet onderwijs. Ze volgen een speciaal voorbereidingsjaar om door te stromen naar het reguliere zij-instroomtraject of de deeltijd-lerarenopleiding.
Netwerk strategisch HRM-beleid
Schoolleiders en HR-professionals spelen een belangrijke rol in de ontwikkeling van leerkrachten. Zij hebben zich in Amsterdam verenigd in stedelijk netwerken, waarin ze samenwerken aan de ontwikkeling en het behoud van gemotiveerde leerkrachten. De netwerken richten zich onder meer op het begeleiden van starters, het bieden van uitdagende carrièrekansen en het effectief benutten van het talent van medewerkers.
Lees meer over het netwerk schoolleiders
Lees meer over het netwerk HR-professionals
Onze projecten en maatregelen blijven de komende jaren keihard nodig om het lerarentekort terug te dringen. In de tussentijd brengen we zo goed mogelijk in kaart wat we al bereikt hebben. In de monitor lees je de laatste stand van zaken.
De Amsterdamse schoolbesturen en de gemeente Amsterdam blijven zich inzetten voor maatregelen en investeren daarmee in het behoud en het aantrekken van leraren. We zien dat deze inzet langer nodig zal blijven dan de looptijd van het Noodplan.