Goed onderwijs is cruciaal om alle kinderen in Amsterdam gelijke kansen te bieden. Hiervoor hebben we leerkrachten, schoolleiders en andere onderwijsprofessionals nodig die het verschil willen én kunnen maken. Samen met de gemeente en onderwijspartners doen we er daarom alles aan om het lerarenkort terug te dringen.
• Terugbrengen van het tekort aan leraren en schoolleiders
• Goed onderwijs voor alle kinderen en jongeren
• Eerlijkere verdeling van de tekorten op basisscholen
In het Noodplan Lerarentekort hebben we afspraken gemaakt om meer leerkrachten te behouden en aan te trekken. En om de tekorten beter over de stad te verdelen. Onder ‘onze projecten’ lees je meer over wat we precies doen om het lerarentekort terug te dringen.
In deze agenda laten we zien wat de schoolbesturen, lerarenopleidingen en de gemeente Amsterdam samen (blijven) doen, om het lerarentekort in onze stad aan te pakken. Het Noodplan en de Lerarenagenda 2023-2027 vallen voor het schooljaar 2023 – 2024 voor een deel samen.
De ambities uit de Lerarenagenda 2023-2027:
De eerste stap hierin: twee jaar op rij een daling in de tekorten realiseren.
Dit doen we enerzijds door het aantal onderwijsprofessionals in de stad te vergroten. Anderzijds stellen we de professionals in staat om het beste uit hun leerlingen te halen.
Het tekort aan leraren is het hoogst op scholen waar het risico op onderwijsachterstand het grootst is. We streven ernaar dat het tekort eerlijker over Amsterdam is verdeeld.
Samen werven en behouden we leerkrachten en dringen we het lerarentekort terug. Lees meer over deze projecten uit de Lerarenagenda 2023-2027:
Zij-instromers opleiden voor de hele stad
De basisscholen in Amsterdam leiden zij-instromers op voor de stad. We hebben daarom een integraal zij-instroomtraject: scholen die extra ruimte hebben, leiden zij-instromers op voor scholen die deze ruimte niet hebben. Met 1Loket bundelen we alle kennis en ervaring op het gebied van zij-instroom.
Leraar voor een dag
Amsterdamse havo- en vwo-leerlingen kunnen via een snuffelstage kennismaken met het beroep van leerkracht in het basisonderwijs. Ze krijgen begeleiding van pabostudenten en docenten van de HvA, Hogeschool IPABO, UvA en de Vrije Universiteit. Zo ervaren ze hoe mooi en uitdagend het is om les te geven op een basisschool.
Statushouders voor de klas
Hoogopgeleide statushouders kunnen een programma op maat volgen om in te stromen in de tekortvakken wiskunde, natuurkunde of scheikunde in het voortgezet onderwijs. Ze volgen een speciaal voorbereidingsjaar om door te stromen naar het reguliere zij-instroomtraject of de deeltijd-lerarenopleiding.
Netwerk strategisch HRM-beleid
Schoolleiders en HR-professionals spelen een belangrijke rol in de ontwikkeling van leerkrachten. Zij hebben zich in Amsterdam verenigd in stedelijk netwerken, waarin ze samenwerken aan de ontwikkeling en het behoud van gemotiveerde leerkrachten. De netwerken richten zich onder meer op het begeleiden van starters, het bieden van uitdagende carrièrekansen en het effectief benutten van het talent van medewerkers.
Lees meer over het netwerk schoolleiders
Lees meer over het netwerk HR-professionals
Wat hebben we al bereikt?
Onze projecten en maatregelen blijven de komende jaren keihard nodig om het lerarentekort terug te dringen. In de tussentijd brengen we zo goed mogelijk in kaart wat we al bereikt hebben. In de monitor lees je de laatste stand van zaken.
De Amsterdamse schoolbesturen en de gemeente Amsterdam blijven zich inzetten voor maatregelen en investeren daarmee in het behoud en het aantrekken van leraren. We zien dat deze inzet langer nodig zal blijven dan de looptijd van het Noodplan.