Samen met Onderwijskennis Netwerk Amsterdam (ONA) bouwen we aan beter onderwijs voor álle Amsterdamse leerlingen. ONA stelt scholen en leraren in staat om kennis te delen, samen te leren en hun onderwijs doelgericht te verbeteren op basis van bewezen effectieve aanpakken.
Daarnaast nemen we onszelf serieus. Dat betekent dat we ook naar onszelf kijken: hoe doen we het als Amsterdamse schoolbesturen voor primair onderwijs? Om daar een beeld van te krijgen, lanceren we elke twee jaar de Staat van het Amsterdamse Primair Onderwijs.
Het Amsterdamse onderwijs is boeiend en vol uitdagingen. Leraren, schoolleiders en andere onderwijsprofessionals spannen zich elke dag in om iedere leerling het beste onderwijs te bieden. Toch krijgt nog niet iedere leerling dezelfde kansen, en zijn de verschillen tussen scholen groot. Tegelijkertijd ligt er veel kracht in de stad: scholen kunnen veel meer van elkaar leren. Het Onderwijskennis Netwerk Amsterdam (ONA) speelt hierin een sleutelrol. ONA stelt scholen en leraren in staat om kennis te delen, samen te leren en hun onderwijs doelgericht te verbeteren – op basis van bewezen effectieve aanpakken. Zo bouwen we aan beter onderwijs voor álle Amsterdamse leerlingen.
Goed onderwijs voor alle kinderen in Amsterdam: dat is het doel van BBO. Om zicht te hebben op de voortgang maken wij tweejaarlijks een foto gemaakt van het onderwijs: de Staat van het Amsterdamse primair onderwijs. Deze foto laat zien welke successen het onderwijs heeft behaald en welke aandachtspunten en groeimogelijkheden de besturen zien.
De Staat 2023 toont aan dat er gewerkt is aan compensatie van leervertraging na de coronapandemie. Voor veel basisvaardigheden is verbetering te zien, bij een aantal is de vertraging weggewerkt. Zichtbaar is dat de onderwijskwaliteit kan verbeteren, zelfs als lerarentekort en grootstedelijke vraagstukken het onderwijs parten spelen, en dat er oplossingen gevonden zijn die de impact van het lerarentekort verkleinen. Zoals het succesvolle werken met zij-instromers, mensen die uit een andere branche afkomstig zijn en zich met enthousiasme ontwikkelen tot kwalitatief goede leerkrachten.
'Voorbeeldstellend voor andere grote steden: werken aan goed onderwijs begint met weten waar je staat!'
Daarnaast monitoren we zorgvuldig onze grote thema’s, waarbij we ook samenwerken met onderzoeksbureaus. Bijvoorbeeld de monitor personeelstekorten G5 door CenterData.