De Staat van het Amsterdamse primair onderwijs 2023


13 februari 2024

Goed onderwijs voor alle kinderen in Amsterdam: dat is het doel van BBO. Om zicht te hebben op de voortgang hebben wij een foto gemaakt van het onderwijs: de Staat van het Amsterdamse primair onderwijs 2023. Deze foto laat zien welke successen het onderwijs heeft behaald, en welke aandachtspunten en groeimogelijkheden de besturen zien.

 

De successen en mogelijkheden voor verdere verbetering zijn in lijn met de vier strategische doelen van BBO: gelijke kansen, goede onderwijskwaliteit, aanpakken van het lerarentekort en goede onderwijshuisvesting. Op alle fronten zijn stappen gezet, soms klein, soms groter. De Staat toont aan dat er gewerkt is aan compensatie van leervertraging na de coronapandemie. Voor veel basisvaardigheden is verbetering te zien, bij een aantal is de vertraging weggewerkt. Zichtbaar is dat de onderwijskwaliteit kan verbeteren, zelfs als lerarentekort en grootstedelijke vraagstukken het onderwijs parten spelen, en dat er oplossingen gevonden zijn die de impact van het lerarentekort verkleinen. Zoals het succesvolle werken met zij-instromers, mensen die uit een andere branche afkomstig zijn en zich met enthousiasme ontwikkelen tot kwalitatief goede leerkrachten.

 

Uit deze Staat trekken we een aantal conclusies die we prioriteit geven en waar we ambities aan koppelen. Ze zijn in lijn met onze strategische doelen en met de recent opgestelde Onderwijsambities Amsterdam:

 

1. Gelijke kansen voor het jonge kind (0-6 jaar) vergroten;
2. Meer gelijke kansen voor ouders en kinderen en meer inclusie;
3. Meer leergroei en hogere opbrengst bij begrijpend lezen en overige basisvaardigheden;
4. Mentaal en fysiek welzijn verbeteren;
5. Werken aan een evenwichtig scholenpalet;
6. Instroom vergroten en personeel behouden;
7. Flexibeler en beter passend opleiden van leerkrachten;
8. Passende huisvesting voor inclusief onderwijs.

 

Het is onze opdracht om de ambities samen met onze partners op te pakken en te gebruiken als startpunt voor verdere dialoog en verbeteringen. Zo sturen we bij en versterken we met elkaar het onderwijs en de kansen voor alle Amsterdamse kinderen.

 

De Staat van het Amsterdamse PO is op 13 februari 2023 gepresenteerd en overhandigd aan wethouder Marjolein Moorman.

De complete presentatie is via deze link te zien.

 

BBO Nieuwsbrief december 2023


22 december 2023

BBO De Nieuwsbrief december 2023

BBO Nieuwsbrief oktober 2023


31 oktober 2023

BBO nieuwsbrief oktober 2023

Start van het schooljaar 2023 – 2024 [1]


04 september 2023

Vandaag starten de scholen in Amsterdam. Leerlingen krijgen 5 dagen in de week les en hun school start met een volledige bemensing. Het rondkrijgen van de bezetting op school is tot stand gekomen door creativiteit van schoolleiders en – teams en mede door de inzet van externe professionals (vakdocenten), zij-instromers, LIO’ers en ondersteuners. Tot in de vakantie zijn schoolleiders bezig geweest om de formatie zo goed mogelijk rond te krijgen om de onderwijskwaliteit hoog te houden.

 

De rondgang langs de grootste besturen in de stad laat zien dat elk bestuur te maken heeft met het lerarentekort. Er zijn echter grote verschillen tussen besturen. Waar een aantal besturen scholen heeft waar (vrijwel) geen vacatures zijn en veelal bevoegde leraren, hebben anderen nog vacatures uitstaan. Schoolbesturen geven aan dat zij in zijn algemeenheid het idee hebben dat de tekorten ongeveer gelijk zijn aan het afgelopen jaar.

 

Schoolbesturen constateren ook dat de bezetting kwetsbaar is. Niet alleen is er sprake van een lerarentekort, er is op een aantal scholen ook een tekort aan intern begeleiders en in een aantal gevallen aan schoolleiders. Bij ziekte of verlof wordt het heel lastig om dit op te vangen.

 

Behoud van medewerkers

Het afgelopen schooljaar is er door een aantal besturen extra aandacht geweest voor het coachen en begeleiden van startende leraren en zij-instromers om te voorkomen dat ze vroegtijdig uitstromen. Deze besturen merken dat hun inspanning op dit gebied werkt. Ook de stedelijke begeleiding vanuit 1Loket voor zij-instromers helpt hierbij.

 

Creatievere oplossingen en slim organiseren

Schoolleiders zijn creatiever geworden met de inzet van extern personeel als zzp-ers en (onbevoegde) vakdocenten naast de reeds bestaande inzet van leraar ondersteuners en onderwijsassistenten. Voor deze laatste groep geldt dat een deel de opleiding tot leerkracht volgt of gaat volgen. Ook wordt personeel ingezet via A’DAM onderwijs. De inzet van deze medewerkers beoogt enerzijds de verlaging van de werkdruk van leerkrachten als het continueren van het primaire onderwijsproces.

Afgelopen jaar gingen schoolleiders, HR-professionals en leraren in gesprek om oplossingen te delen en ideeën uit te werken.

 

Langetermijnvisie vergt structureel geld

Wanneer je als school aan een langetermijnvisie werkt en daarbij inspeelt op veranderingen in de bezetting in de komende jaren, dan is het belangrijk dat er structurele financiering is voor scholen. De huidige subsidies bieden mogelijkheden en geld, maar zijn niet structureel. Dat is echt een oproep aan het Rijk.

 

Landelijke uitvraag personeelstekorten

In het najaar vindt wederom de jaarlijkse landelijke uitvraag van de tekorten plaats vanuit Centerdata. In december volgt daar de jaarlijkse rapportage over.

 

Samenwerking en inzet

Het BBO blijft zich, in samenwerking met de gemeente Amsterdam, inzetten voor maatregelen om het lerarentekort terug te dringen. Ook blijven we investeren in het behoud en de werving van nieuwe leraren. Dat doen we via het Noodplan lerarentekort en via de nieuwe Lerarenagenda 2023 -2027 in samenwerking met onze partners in de Taskforce lerarentekort.

 

Aanstaande woensdag 6 september wordt de nieuwe Lerarenagenda officieel gelanceerd in Pakhuis de Zwijger. We gaan daar in gesprek over de nieuwe Lerarenagenda en de stappen die we met elkaar blijven zetten.  

 

Wij danken de Amsterdamse schoolbesturen voor hun medewerking aan de inventarisatie en wensen alle leerlingen en onderwijsprofessionals een mooi schooljaar.

 

[1] Deze inventarisatie is tot stand gekomen door de input van 9 schoolbesturen in de stad.

 

Ondersteuning WISCAT vanuit 1Loket


01 september 2023

In de komende 3 maanden worden via 1Loket zes WISCAT-trainingen georganiseerd. De volgende data in september, oktober en november staan hiervoor gepland:

 

1. 18-09 van 17.30 tot 18.30
2. 25-09 van 17.30 tot 18.30
3. 02-10 van 17.30 tot 18.30
4. 30-10 van 18.00 tot 19.00
5. 06-11 van 17.30 tot 18.30
6. 13-11 van 17.30 tot 18.30

 

Aanmelden kan door een mail te sturen aan Conny Bodin (c.bodin@1801.nl). Zij zal de trainingen verzorgen.
Voor kandidaten die deelnemen aan het Amsterdamse traject vanuit 1Loket, zijn er geen kosten aan verbonden. Deelnemers ontvangen na aanmelding een link waarmee zij op het genoemde tijdstip kunnen inloggen. Er is vooraf geen voorbereiding nodig.

Jutka Colson: nieuwe projectcoördinator Leraar in Amsterdam, een kleurrijk beroep PO


21 juli 2023

‘De kunst is om de passie voor jouw vak een loopbaan lang vast te houden’. Leraar in Amsterdam, een kleurrijk beroep draagt bij aan het behoud van leraren door versterking van het beroep. Het project benadrukt de vele ontwikkelmogelijkheden die het onderwijs biedt en faciliteert netwerken en bijeenkomsten voor onderwijsprofessionals.

 

Vanaf het nieuwe schooljaar start Jutka Colson in de rol van projectcoördinator voor ‘Leraar een Kleurrijk beroep’ PO. Sinds het begin van het project is Jutka één van de trekkers van de ‘expeditie schoolleiders’ dat dit jaar uitgebreid is naar brede netwerkbijeenkomsten voor schoolleiders en HR-professionals.

 

Alle ervaring die zij heeft opgedaan als juf, bouwcoördinator, opleider in school en (adjunct)schoolleider neemt Jutka mee in deze stap. ‘Ik houd van bouwen. Ik vind het leuk om daar de juiste mensen bij te zoeken. Ik wil mensen graag ruimte geven om zichzelf volop te kunnen ontplooien’. Deze rol als verbinder is van grote waarde binnen het project.

Naast deze rol als projectcoördinator start Jutka per 1 augustus als interim schoolleider op de Verwondering in Monnickendam. Na 7 jaar werkzaam geweest te zijn bij DENISE, is dit ook een nieuwe stap.

 

‘Leraar een kleurrijk beroep’ is één van de projecten die binnen de Taskforce en het noodplan lerarentekort vallen. Het is het enige project dat tot nu toe voor PO en VO is vormgegeven. De bestuurlijk portefeuillehouders vanuit het BBO zijn Ariëlle de Ruijter (Esprit) en Marton de Pinth (Innoord).

 

Volgend schooljaar zullen de activiteiten vanuit het project doorlopen. We houden iedereen via de website en social media op de hoogte van de activiteiten. We bedanken Jacqueline Sweerts en Mirelle Seinstra voor de projectleiding in de afgelopen periode. Het is een mooie stap dat Leraar een Kleurrijk beroep door het BBO is omarmd.

BBO De Nieuwsbrief juli 2023


12 juli 2023

BBO De Nieuwsbrief juli 2023

 

“Het mini-instituut biedt een zachte landing in het onderwijs”


11 juli 2023

In Amsterdam staan er veel zij-instromers klaar om het onderwijs te versterken. 1Loket helpt ze met een goede start om ze te behouden voor de stad en zorgt voor goede begeleiding en inspiratie. Een van de manieren waarop dat sinds dit jaar kan, is met het mini-opleidingsinstituut. Zij-instromers Stefan en Doenja volgen dit traject en delen hun ervaringen.

Lees meer

 

Schaarste schuurt


29 juni 2023

De Onderwijsraad publiceerde op 29 juni de verkenning Schaarste Schuurt, naar het ‘omgaan met aanhoudende lerarentekorten’. De Raad dringt erop aan dat lerarentekorten niet alleen een probleem mogen zijn van de scholen en schoolbesturen die er het hardst door worden geraakt. En de tekorten mogen de kansenongelijkheid in het onderwijs niet verder vergroten. De Onderwijsraad roept daarom op tot solidariteit, visie en structurele financiering vanuit het Rijk. Alles moet in het werk worden gesteld om te zorgen voor voldoende leraren. Daarnaast heeft de Raad in twee sporen uitgewerkt op welke manieren het onderwijs om kan gaan met de aanhoudende tekorten en implicaties daarvan. Scherpe en ingewikkelde keuzes, maar met het doel de onderwijskwaliteit voor leerlingen te waarborgen en de werklast voor leraren en schoolteams in deze tijd behapbaar te houden.

 

Het BBO spant zich samen met betrokken partijen in om oplossingen te realiseren voor de langere termijn én de dag van morgen. In gesprek met bestuurders en stakeholders en met de lerarenagenda als onderlegger, stellen we prioriteiten en maken we keuzes om onze scholen te ondersteunen en kinderen het onderwijs te bieden dat zij verdienen.

 

OWR Schaarste schuurt

 

Amsterdamse aanpak lerarentekort wordt uitgebreid en versterkt


15 juni 2023

De Amsterdamse aanpak om het lerarentekort tegen te gaan wordt de komende vier jaar uitgebreid en geïntensiveerd. Het college van B en W trekt hiervoor 24 miljoen euro uit. De aanpak wordt uitgebreid naar het voortgezet onderwijs en het mbo. Sinds 2019 zet het college zich met de Taskforce Lerarentekort Amsterdam in om het tekort aan leraren tegen te gaan. In de taskforce zijn de Amsterdamse schoolbesturen voor primair en voortgezet onderwijs, het middelbaar beroepsonderwijs, de lerarenopleidingen en de gemeente Amsterdam vertegenwoordigd.

Lees verder